Taxa pe cultura?

Navigam drăguț pe internetul acesta mare și tocmai ce am dat peste un articol interesant. Citisem ceva vag mai demult despre asta, dar era doar un comentariu pe un grup destinat iubitorilor de carte și n-am dat prea multă importanță atunci, până ce n-a devenit aproape oficial.


Ok, deci tipul ăsta nominalizat la Nobel, om cult de altfel, s-a gândit să instituie o taxă pe cultură. Ce înseamnă asta? Taxa asta, „Timbrul Cultural” urmează să se aplice tuturor cărților, biletelor la muzeu, teatru, concert, orice eveniment cu caracter cât de cât cultural. Ca la păcănele. Câștigi mai mult de 600 de lei și se impozitează. Dacă e taxă pe păcănele, să fie și pe cărți, zic. Nu e mare diferență oricum. Nu?

Editurile au un cuvânt de spus în asta, așa cum mi se pare normal să se întâmple, și, până acum, am văzut că Nemira și Polirom au emis comunicate de presă prin care condamnă decizia proiectului de lege, atenție, adoptat deja de Senat. Deci din taxa asta care se va aplica pe eveniment și carte, 70 de bani merg la scriitori, 90 de bani la stat și 1 leu la Uniunea scriitorilor, care, din câte am înțeles eu, este condusă de tipul cult de care vă spuneam mai sus, domnul nominalizat la premiul Nobel.

Acum, eu nu zic că sunt atotștiutoare și că înțeleg pe deplin ce se întâmplă. Nu cunosc toate datele problemei în cauză, nu știu dacă, pe de o parte, taxa asta poate va reprezenta o schimbare în bine, după cum spunea un respectiv domn pe un grup (deci editurile nu vor mai putea comite evaziune fiscală prin ascunderea față de autori a adevăratului tiraj de cărți publicate). Ceea ce înțeleg eu din taxa asta, este următorul lucru: Cărțile vor fi mai scumpe (majoritatea oricum sunt), biletele la teatru, la filme, la orice eveniment cultural vor fi mai scumpe și nu în ultimul rând, CĂRȚILE VOR FI MAI SCUMPE.


De ce, domnilor conducători, care aveți atâta putere asupra noastră, vreți să nu mai cumpărăm cărți? Vi se pare că suntem prea deștepți? Prea culți? Avem prea multe cărți sau prea mulți bani de aruncat pe cărți? Nu știu... Uitați-vă cât ne chinuim să ținem o piață a cărților în țara asta. Taxa asta nu va aduce, din punctul meu de vedere, nicio îmbunătățire; din contră. După ce că suntem săraci, acum o să fim și inculți.

Voi, cititori, ce părere aveți despre această taxă pe citit? 

2 comentarii:

  1. Diana Nicoleta spunea...

    Dovada clara a dorintei lor... un popor incult si usor de manipulat.De aceea este si sistemul de invatamant asa cum este.

  2. furelise spunea...

    Motivele pentru care sistemul de învățământ este deplorabil sunt multe, iar taxa asta va înrăutăți totul :-/