RECENZIE - Regatul Luminilor (Grisha #3) de Leigh Bardugo

Capitala a căzut. Întunecatul conduce Ravka din tronul său de umbre.

Acum, soarta ţării depinde de fragila Invocatoare a Soarelui, de o iscoadă căzută în dizgraţie şi de rămăşiţele unei armate magice, cândva măreaţă.
Pornită în căutarea ultimului amplificator al lui Morozova, Alina încheie noi alianţe şi lasă deoparte vechile rivalităţi.
Pe măsură ce află secretele Întunecatului, descoperă un trecut ce va schimba pentru totdeauna felul în care vede legătura lor, precum şi puterea cu care e înzestrată.
Numai pasărea de foc mai poate împiedica distrugerea Ravkăi, însă prinderea ei ar putea să o coste pe Alina viitorul pentru care luptă.

Mi-am promis ca incerc sa scriu recenzia cu calm si ca nu voi lasa sentimentele mele sa rabufneasca prin cuvinte; sper sa reusesc.

Daca ati citit primele doua volume atunci cred ca erati ca si mine curiosi sa vedeti cum vor evolua lucrurile, ce aliante se vor mai face, ce decizii mai ia Alina ca sa salveze Ravka si care va fi marele final. Asa am fost si eu cand m-am apucat sa citesc cartea asta.

Ca intotdeauna nu voi oferi spoilere si cum ziceam la inceput sper sa nu ma enervez iar, caci abia mi-am calmat inceputul de turbare, in timp ce imi zic parerea. Pentru ca volumul asta a fost bun, de ce sa mint. Au fost multe intorsaturi de situatie ce nu le-am vazut venind si au fost si momente la care chiar am ras si s-a mai destins putin atmosfera, pentru ca tensiunea devine asa densa incat iti auzi respiratia. Au fost si o multime de personaje ce mi-au devenit dragi si majoritatea au fost personaje secundare sau chiar episodice; insa asta nu le-a sters din farmec si nici nu le-a stirbit caracterul.

Daca ati citit recenziile celorlalte doua volume, atunci stiti ce parere am despre Mal, Intunecat si Nikolai, dar daca ati uitat, o sa va amintesc.

Intunecatul mie mi-a placut de la inceput si sincera sa fiu putin mi-a pasat ca era personajul negativ si ca lumea il vedea ca pe cea mai malefica fiinta din Ravka. E un om cu un caracter complex, cu bune si cu rele, ambitios, care stie ce vrea si care e gata sa sacrifrice orice si pe oricine ca sa obtina. Si asta am admirat la el. Plus ca daca privesti departe de toate straturile alea de umbre, intuneric si duritate o sa gasesti si altceva, ceva ce te lasa fara cuvinte.

Nikolai e genul de om descurcaret, mereu cu vorbele la el si care, chiar si-atunci cand e incoltit gaseste el ceva sau face in asa fel incat situatia sa-i convina. Mi-a placut de el de-a lungul povestii si ma bucur c-a ajuns unde a ajuns, caci merita. Si chiar nu pot sa nu zic ca la un moment dat mi se oprise inima in gat...

Iar Mal, pe care-l pun ultimul, pentru ca mie imi place cel mai putin de el, a fost ca la inceput. A avut el si momente de tarie, dar erau scurte sau se pierdeau pe parcurs. Plus ca si el, la fel ca Alina aveau in cap cu totul altceva, mai important, decat Ravka si care in final a castigat. Asa ca, in comparatie cu Nikolai si Intunecatul, el pentru mine e slab.

Ajungem si la Alina, care sincer in volumul asta si mai ales spre final, mi-a mancat nervii. Stiu ca era presiune pusa pe ea, inteleg ca toti aveau asteptari, inteleg ca uneori isi dorea sa-si traiasca pur si simplu viata si sa nu fie regina, sfanta sau ce mai trebuia. Dar astea nu ti le alegi, ci daca-ti sunt harazite trebuie sa le accepti. Ce-ar fi fost pe principiul asta ca toti eroii si supereroii sa fi zis "frate, eu vreau sa am o viata normala, sa-mi citesc ziarul si sa ud florile la trei noaptea cand luna e verde!' ? Nu mi-a placut deloc, dar deloc de ea si de deciziile pe care le-a luat. Pentru ca din cauza ei au murit foarte multi, foarte multi au fost in pericol si datorita ei cartea si trilogia asta are finalul ala!

Si la fel cum am zis si la Mal, ea-si dorea altceva, ceva total diferit de ceea ce eu si altii cred c-ar fi trebuit sa fie, si a sfarsit prin a primi lucrul ala. Iar pe mine m-a dezamagit, m-a enervat si m-a facut sa vreau s-o strang de gat pentru eternitate.

Am zis ca nu vorbesc de final.... insa mi-am muscat buzele din cauza frustrarii si-mi venea sa plang de nervi. Pentru ca, asa cum ziceam, au murit atat de multi si atatia si-au sacrificat vietile. Si pentru ce? Pentru ca un egoist ce voia sa para erou sa-si faca naravul! Si mai mult nu zic.

Iubesc trilogia asta si iubesc lumea pe care Bardugo a creat-o si iubesc personajele (aici n-o includ pe Alina), insa nu pot sa iubesc cartea asta. Da, mi-a placut, am iubit actiunea, intorsaturile de situatie, suspansul, dialogul, descrierile, scenele de batalie, informatiile ce le aflam despre Intunecat... dar n-am iubit finalul si n-o iubesc pe Alina. Iar ea si alesul ei se pot duce undeva departe. Pentru mine finalul a fost o mare dezamagire si-mi doresc sa-l uit cat mai repede. Prefer sa-mi amintesc trilogia fara el...

Recomand tuturor sa citeasca trilogia asta, pentru ca mi-a placut, dar cum am tot zis, finalul in niciun caz, nu e cel pe care eu l-am vrut.