Recenzie Elias si Spioana Carturarilor de Sabaa Tahir

Descriere: Elias este cel mai bun soldat al Academiei militare a Imperiului – şi, în secret, cel care îşi doreşte cel mai puţin să se afle acolo. Aflat pe punctul de a dezerta, se vede obligat să participe la o competiţie nemiloasă al cărei câştigător va fi desemnat împărat.

Laia face parte din clanul Cărturarilor, înrobit de mulţi ani de către Războinici. Când fratele ei este arestat sub acuzaţia de trădare, Laia ia legătura cu mişcarea de rezistenţă împotriva asupritorilor, în speranţa că îi vor elibera fratele. În schimbul ajutorului, rebelii îi cer să se strecoare în Academie şi să spioneze pentru ei.

Când Elias şi Laia se întâlnesc, îşi vor da seama că legătura dintre ei este mult mai puternică decât ar fi crezut vreodată şi că soarta Imperiului se află în mâinile lor. Destinele li se încrucişează într-o poveste care se citeşte cu sufletul la gură, despre curaj, iubire, loialitate şi libertate, într-o lume în care totul le este potrivnic.

Rating: 5/5
„Viaţa este alcătuită dintr-o grămadă de momente care nu înseamnă nimic. Şi pe urmă, într-o bună zi, apare o singură clipă care schimbă toate secundele ce-i urmează.
Din cand in cand, citesti o carte care iti doboara asteptarile. Cazul de fata nu e mai prejos; o carte exploziva si intensa, atat fascinanta cat si rascolitoare. O carte pe care o veti devora in ciuda violentei intiparite in esenta ei. O carte intitulata „Elias si Spioana Carturarilor”, scrisa de Sabaa Tahir, iubita (de altfel) de mii de oameni. De ce? Pentru ca e perfecta.

Inca din primele pagini, lumea in care suntem introdusi ne este dezvaluita si defineste universul literar in care ne vom scufunda: Imperiul este condus de violenta, brutalitate si moarte. De cand Razboinicii i-au cucerit pe Carturari, Imperiul este superior in fiecare aspect, iar acest dezechilibru este dezvoltat realist de catre Tahir, fiind deopotriva greu de indurat si captivant pentru cititori. Ati crezut ca Panem (Jocurile Foamei) era asuprit? Sau Herran (The Winner’s Trilogy)? Think again.
Alaturand acea lume infernala (dar deosebita) cu faptul ca intriga se focuseaza asupra unei scoli de asasini, autoarea asigura fiorul constant al unui thriller plin de actiune.

Perspectiva alterneaza intre doua personaje – Laia si Elias – ce se afla la spectre opuse, dar care au destinele incrucisate. Nu este usor sa deprinzi doua voci distincte, dar Sabaa Tahir a reusit aceasta performanta intr-un mod natural, controland povestea in asa fel incat nimic nu a fost redundant, chiar daca cronologia evenimentelor se suprapunea in unele locuri gratie dublei naratiuni. Astfel, intensitatea a fost amplificata si, implicit, te mentinea lipit de paginile romanului.
Laia a fost incredibila – nesigura, dar cu o forta interioara uluitoare, evolutia sa pe parcursul romanului fiind maestrala. Am atatea intrebari despre rolul ei major in urmatoarele carti, caci chiar daca si-a demonstrat curajul, determinarea si bunatatea, cred cu desavarsire ca va afecta restul povestii intr-un mod profund.
Elias este un alt personaj demn de admiratie. Este, fara dar si poate, unul dintre cel mai bine nuantate personaje masculine despre care am citit vreodata. Un luptator puternic, dar totusi un suflet sincer si sensibil – combinatia este letala, dar glorioasa. I-am iubit determinarea sa de a ramane el insusi prin fiecare obstacol pe care l-a intalnit, am iubit faptul ca vede prin fatada Imperiului si i-am iubit respectul pentru camarazii sai. Este supus unei calatorii absolut chinuitoare, iar disperarea sa din cea de-a treia proba a fost extrem de patrunzatoare.

Viața nu este întotdeauna așa cum credem noi că va fi, zice Cain. Ești un tăciune care mocnește în cenușă, Elias Veturius. Te vei aprinde și vei arde, vei face ravagii și vei distruge. Nu poți schimba asta. Nu poți opri asta.

Un alt actant remarcabil a fost insa Helene, prietena cea mai buna a lui Elias. E inversunata, protectoare si hotarata – am indragit-o complet, caci sub acea masca ucigasa ea a ramas o tanara cu vise.
Trebuie sa admit ca prietenia superba dintre Elias si Helene mi-a reamintit de dinamica dintre Akiva si Liraz din seria Daughter of Smoke and Bone de Laini Taylor. Atat fizic cat si psihic, se asemanau individual si colectiv. Au reusit sa fie un testament al prieteniei adevarate, iar inima mea se frangea de fiecare data cand se certau.
Restul „cast-ului” este foarte bine dezvoltat, insa mi-au placut in mod special bunicul lui Elias (omul stie cum sta treaba cu puterea), prietenii lui Elias (Tristas, Dex, Faris, Demetrius, Leander – toti au fost uimitori) si Kennan (hello, cutie pie). Izzie, Cook si Taluman au fost si ei geniali. Profetii, de asemenea, s-au dovedit diferiti si intriganti – un fel de Silent Brothers (Instrumente Mortale) magici si cititori de ganduri, cu o tendinta pentru umor negru (da, ma gandesc la tine, Cain). Cred ca si Comandantul ar trebui mentionat asa ca voi spune ca acea psihopata m-a innebunit de-a dreptul. Stannis Baratheon e un bebelas inocent comparat cu abilitatile ei parentale.
Intriga si politica conduc povestea, lasand pe planul doi aspectul romantic al romanului, si de data aceasta aprob decizia (precum am facut-o si in Mostenitoarea Focului). De fapt, exista doar un gram de romance pentru a te intoduce in frenezia anticiparii, caci suntem confruntati cu un nemilos patrat amoros, format din doua triunghiuri amoroase. Putin complicat, putin dramatic, foarte bine scris, dar nimic concret – a fost totusi cireasa de pe tort. Unii ar spune ca destinul cuplurilor este decis pana in finalul cartii, dar chiar daca ar fi adevarat (nu e), nu suntem lasati cu un cuplu in adevaratul sens al cuvantului. Sunt insa curioasa daca perechea va evolua la acel status.
Povestea, personajele, ritmul – totul a fost croit perfect si ma intreb cum de cei care au publicat-o s-au gandit ca ar putea ramane un standalone. Exista atat de multe alte lucruri de descoperit, doar o fractiune din poveste a fost spusa in acest volum, in ciuda complexitatii sale. Eliassi Spioana Carturarilor are potentialul de a deveni un fenomen global datorita ecranizarii sale, dar seria are si ea sansa de a deveni un element reprezentativ al unui nou val unic si indraznet de literatura Young Adult. Acestea fiind zise, pregatiti-va sa plangeti dupa continuare!
„Ești complexă, Laia. Ești plină de viață, de întunecimi, de forță și de spirit. Ești așa cum visezi. Vei arde, pentru că ești un tăciune aprins ascuns în cenușă.
Imaginativ si incredibil de emotionant, Elias si Spioana Carturarilor se afla la un cu totul alt nivel cu aceasta portretizare intensa a luptei dintre datorie si alegere. E un cocktail de fantasy Roman cu doar un strop de distopie (precum Regina Rosie) care va face cititorii sa devoreze fiecare cuvant, delectandu-se in aceasta poveste superb scrisa depre libertate, destin, tradare si iubire. Este categoric o noua favorita de-a mea si sper ca daca inca nu ati citit-o, o veti face cu prima ocazie, deoarece Elias si Spioana Carturarilor merita fiecare lauda pe care a primit-o.

Cartea Elias si spioana carturarilor ne-a fost oferita de libraria Diverta  careia ii multumesc pentru exemplar.
Cartea o puteti comanda pe site-ul Diverta dand un click AICI
ENJOY! <3