Recenzie Marțianul de Andy Weir

Carte oferita de librarie online Libris

Descriere: Membrii echipajului Ares 3 ajung pe Marte pentru o misiune programată să dureze două luni, dar o furtună puternică le dă planurile peste cap și sunt nevoiți să părăsească planeta după doar câteva zile. Însă numai cinci dintre cei șase membri ai echipajului se vor lansa spre Pământ.

Mark Watney, pe care ceilalți îl cred mort, rămâne singur, cu resurse limitate de apă și de hrană. Și astfel pornește într-o uimitoare cursă pentru supraviețuire, reușind să facă ceea ce nimeni până atunci nu ar fi crezut că este posibil pe o planetă fără viață. Inteligența și umorul, stăpânirea de sine și ingeniozitatea îl vor ajuta pe Watney să facă față rând pe rând problemelor aparent insurmontabile.

Dar va reuși el să se întoarcă teafăr pe Pământ? Și de unde îi poate veni salvarea?

Rating: 4.5/5

Curaj, cititorilor! Si curaj, iubitorilor de filme! In orice categorie v-ati afla, Martianul de Andy Weir oferă șansa perfecta de a va pierde intr-un univers fictiv deopotrivă cinematic si literar. Având in minte succesul uimitor al ecranizării, întrebarea ce se naște e: merita sa citesc cartea? Pentru bookworms, e nefondata (răspunsul e întotdeauna afirmativ, daca printr-o surprinzătoare răsturnare de situație cartea nu a fost citită inainte de vizionarea peliculei). Dar pentru cei mai nesiguri intr-ale literaturii, trebuie spus clar: Da, merita! Da, cumpara-o! Da, citește-o! Da, o vei tine pe un piedestal la același nivel cu adaptarea sa!
Cred cu tărie ca Martianul  se diferențiază printr-o caracteristica de baza fata de marea omogena a romanelor SF: realismul. Acesta acaparează fiecare aspect al narațiunii. Începând de la personaje, pana la incredibila plauzibilitate sprijinita de documentarea matematica si fizica, romanul reușește sa surprindă un mixt al minunii interspațiale cu o construcție a omului absolut -- inteligent, hotărât si dornic de apartenența socială.
Daca stau puțin sa ma gândesc, cred ca acesta este cuvântul cel mai bun pentru a descrie aceasta opera -- e inteligenta. Si nu, nu spun asta doar din cauza abundentei de calcul si a faptului ca avem in prim-plan astronauți veritabili NASA, ci fiindcă autorul si-a impus sa contureze Marte intr-o maniera inteligenta, prin ipostaze antitetice -- frumoasa, dar letala; nedescoperită, dar supravegheata; moarta, dar vie. Si prin aceasta reliefare deosebita se transmite iubirea eterna fata de Pământ, fata de "acasă".
Mark Watney e un personaj carismatic. Perspectiva narativa in incipitul romanului o demonstrează, căci pana la ramificarea narațiunii avem parte doar de punctul sau de vedere si, implicit, de mult timp sa ii îndrăgim personajul. E amuzant, e patriotic, e briliant si e optimist. Te binedispune si te încânta cu tăria sa de sine, cu umorul sau si cu abilitatea sa de a merge mai departe, de a nu renunța, de a își impune ca nu va muri pe acea blestematie de planeta -- chiar daca uneori își arată suferința si are câte o cădere nervoasa.

Personajele secundare, in ciuda faptului ca ne sunt dezvăluite treptat, închid sfera actantilor si o încununează cu succes -- se sesizează prin intermediul lor punctele cheie ale umanității: nu abandonam, protejam, salvam. E un mesaj subtil adresat întregii societăți -- faptul ca suntem specii superioare înseamnă ca luptam pentru aproapele nostru, iar acest principiu nu trebuie aplicat doar misiunilor-de-salvare-a-astronauților-uitati-pe-Marte, ci in fiecare gest al vieții colocviale.
Am uitat sa mentionez un lucru -- premisa romanului este extrem de intriganta. De la complexitatea unei emersiuni in spațiu, pana la cifrele fatalice de supraviețuire intr-un astfel de mediu, Andy Weir ne introduce in acțiune prin tertipuri fascinante; aventura unui om pe Marte întodeauna vinde bine, dar o astfel de execuție transforma simpla poveste intr-o experiența literară unica.
Singurul minus pe care l-am putut găsi/observa e ritmul oarecum in tonuri de staccato. Momentele paroxistice erau deliciul cărții, dar apăreau inopinat si intr-un mod exploziv care dezechilibra firul narativ. Pe de alta parte, e o preferința subiectiva.
Marțianul e o carte completa si o opera de ficțiune atent creată. Universul (la propriu) fascinează cu minunățiile sale, iar personajele conferă realism. Andy Weir se dovedește a fi un scriitor veritabil prin acest debut culminant! Recomand cu multă încredere!
Cartea o gasiti pe site-ul librarie online Libris , la categoria carti si carti in engleza   si este publicata de Editura Paladin
ENJOY! <3