Recenzie Legenda (Legenda #1) de Marie Lu

Recenzie Legenda de Marie Lu

Descriere: Lumea s-a schimbat definitiv. Statele Unite s-au scindat; partea de vest ocupata acum de republica, o natiune mereu pe picior de razboi cu vecinii sai. June si Day sunt doi adolescenti care  vin din medii radical diferite.
Nascuta intr-o familie republicana bogata, June se pregateste pentru o cariera de succes in armata. O imensa conspiratie face ca destinul ei sa se intersecteze cu acela al lui Day, cel mai cautat infractor din republica.
Tradari, torturi, asasine - Orice devine permis pentru ca tinerii sa nu poata ajunte la sursa tuturor minciunilor.
"Amestec de actiune alerta si SF. Legenda este lectura perfecta pentru fanii Jocurilor Foamei" - Voya
"Nu doar se ridica la inaltimea asteptarilor, ci realmente le depaseste" - The New York Times

Rating: 5/5

Cartea Legenda a aparut la Editura Booklet in colectia Booklet Fiction si poate fi cumparata din librariile online si din tara.
Multumim Editurii Booklet pentru exemplarul oferit!

Opinia mea:

Știți acel sentiment când aveți atât de multe cărți, dar paradoxal nu știți ce vreți sa citiți? Ei bine, eram intr-o asemenea ipostaza când Legenda m-a atras iremediabil, parțial din cauza recenziilor pozitive si a popularității sale. Si din cauza ca o aveam pe lista de lectura de mult prea multă vreme. Si, bineînțeles, din cauza ca îmbina doua elemente literare dragi mie: o lume distopică si o poveste de iubire in tonalități oximoronice.

Si a meritat cu vârf si îndesat -- Legenda e una dintre cele mai bune cărți pe care le-am citit.

Imaginați-va o lume viitoare in care inundațiile au șters întregi continente de pe mapamond, reschitand întreaga configurație a pamântului. Statele Unite ale Americii supravietuiesc, dar cu un preț scump -- o schisma interna din punct de vedere politic si social: vestul e Republica, iar estul e Coloniile. Previzibil intr-o anumită măsura, aceste doua puteri politice se afla la cuțite.

Pentru a închega backgroundul social, trebuie menționat testul din cadrul Republicii care separa copiii merituoși de 10 ani de "plebeii" intelectualității. In funcție de scor, daca il treci cu brio, copiii pot merge la liceu, posibil la o universitate si apoi la munca. Însă daca il pici, esti trimis la "taberele de munca", nume de cod pentru moarte rapida.

In acest univers deopotrivă fascinant si terifiant, exista doi adolescenți complet diferiți. June, o fata care il are doar pe fratele sau, născuta in lux, singura persoana care a luat scorul maximal la test; respectiv Day, un băiat sărac, ce trăiește in străzi in timp ce propria sa familie crede ca e mort; in acelasi timp, e cel mai dorit criminal al Republicii. Si sa nu uitam ca nu si-a trecut Testul. Iar atunci când fratele adorat al lui June e ucis, iar Day e presupusul ucigaș, ea pornește intr-o cautare a răzbunării.

Am avut o relație complicata in raport cu June: am iubit-o majoritatea timpului, dar câteodată am urat-o de-a dreptul. Bineînțeles, are o povara uriașa pe umerii săi, chiar de aceea am respectat-o si admirat-o încontinuu, in ciuda unor decizii ale sale alarmant de mecanice si reci. Dar este "brilliant" in adevăratul sens al cuvântului, frumoasa, ambitioasa si trebuie sa accepte faptul ca națiunea ei care a crescut-o si pe care o iubește s-ar putea sa fie întruchiparea corupției si a raului. Acea schisma emoțională din interiorul ei a fost superb portretizata in monologurile interioare si caracterizare: a alege logica, ordinea, loialitate sau instinctul, adevarul, lăsând in urma orice pseudoprotectie.

Day, pe de alta parte, a fost iubibil din prima secunda pana la cea de sfarsit. Rareori găsești un erou atât de bun si altruist. Cu carisma sa specifica, va va câștiga inimile rapid. Însă exista o aura extrem de inocenta asupra lui care te face sa iti dorești sa-l protejezi si sa il îmbrățișezi non-stop. Adică, cum sa va spun, plânge! Nu e un robot lipsit de sentimente in contrast cu "domnita" din romane, căci autoarea l-a umanizat realist, oferindu-i substanța, detașându-l fata de alte personaje masculine, făcându-i pe cei doi egali in simt si trai. E isteț, amuzant, sincer si puternic, dar totuși doar un băiat. Are temeri si vise, iubește cu toată ființa si își plasează familia deasupra propriei persoane. Si nu a ucis in viata lui pe nimeni.

Acești doi împreuna? Pai, in primul rand, inteligenta e infinita. In al doilea rand, trebuie sa recunosc ca se completează reciproc atât de bine!! Se încurajează, lucrează precum o echipa, se protejează unul pe altul. Si yep, exista niște momente extrem de romantice.

In ceea ce privește personajele secundare, mi-as fi dorit muuult mai mult timp cu Metias. Am fost foarte trista când inevitabilul s-a întâmplat. Am plăcut-o pe Tess, Thomas a fost un fățarnic care merita tot ce i se întâmpla, iar Comandatul Jamison e reîncarnarea malițiozității si manipulării. Fu.

Legenda e presărată cu acțiune, iar ritmul e alert, in ton cu intriga si dezvăluirea poveștii, menținându-te implicat trup si suflet.
Dar exista si eterna întrebare dintre bine si rău, dilema ontica reprezentata de fapt de cine e cu adevărat răul sau binele...? Secrete, minciuni, revelații continua sa apara necontenit doar ca te confuseze pe deplin. Se creeaza un rollercoaster emoțional, căci Legenda nu e doar o carte distopică marcată de abundenta acțiunii, ci e acompaniata de sentimente -- trădări, soc, negare, durere, furie. Setea de dreptate. Si, normal, iubire.

Finalul va va face sa vreți ca cea de-a doua carte sa fie publicată in România deja -- nu conține un cliffhanger per se, dar reprezintă calmul dinaintea furtunii care își va face cu siguranța apariția in sequel.

Fara îndoiala, sunt o fană a lui Marie Lu. M-a dat pe spate cu acest debut, iar stilul ei narativ e imaginativ. Pe lista automata de citit, categoric.

Legenda este un debut incredibil de bine scris, captivant si fermecător pe care nu ar trebui sa il ratați! Nu pot sa il recomand destul de mult sau sa il descriu in deplinătate cu ceea ce m-a făcut sa simt. Doar încredeți-va in mine si cititi cartea asta la prima ocazie.

ENJOY!